Om att boka resa via nätet – onlinebokning

18 Apr

Enligt en pressrelease är MrJet marknadsledande och den mest välkända renodlade internetresebyrån. Det visar en undersökning gjord av NMA där fem reseaktörer distanserar sig från övriga när allmänheten blir tillfrågad gällande bokning av resor på internet. Hela 12% av de tillfrågade i undersökningen nämner MrJet vid frågan om ”Vilka online-resebyråer känner du till?”.

Endast fyra andra varumärken är mer välkända, varav tre är de stora charterbolagen Ving (26%), Fritidsresor (22%) och Apollo (17%) samt den traditionella resebyrån Ticket (13%). Övriga renodlade internetresebyråer som nämndes var Resfeber (7%), Travelpartner (5%), Seat24 (4%) samt Travellink (3%). Undersökningen utfördes av NMA. Resultaten baseras på 523 respondenters svar. Frågan ”Vilka online-resebyråer känner du till?” ställdes som en spontan öppen fråga, dvs respondenterna svarar fritt ur minnet.

Slutsats: Köpare av lågprisflyg är en illojal målgrupp då priset är det som styr deras agerande. Ett starkt varumärke är inte samma sak som bästa aktör. Det är dock kul att kunna konstatera att onlinebokningen nu är en del i den totala köpprocessen.

Resa billigt: Lågprisflygbolag.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: