Att resa i framtiden…

17 Apr


En spännande rubrik med dubbelt budskap eftersom resenärers framtida behov kommer förändra hela resebranschen.

Hel branschen står inför en utmaning om den ska klara att serva framtidens resenärer. Om 15 år har konsumentbeteendet förändrats i grunden och tekniska innovationer är närvarande i resans alla delar, från bokning och check in till bagageutlämningen.

En global trendrapport identifierar trenderna som påverkar reseindustrins framtid. Rapporten, Future Traveller Tribes 2020, är den första av sitt slag som tar hänsyn till förändringar inom såväl ekonomi och politik, som konsumentbeteende och teknik. Mot den bakgrunden har fyra olika grupper av resenärer identifierats som under en 15 års period kommer sätta press på resebranschens utveckling, inte minst den tekniska:

– Globala affärsresenärer: en typ av elitresenärer som åker privatjet mellan framtidens ledande ekonomier som Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.
– Aktiva pensionärer: de rika, välmående, äldre resenärerna i åldern 50 och 75 kommer åka på både kultur- och fritidsresor i större utsträckning.
– Storstadspendlarna: personer som bor i en stad och jobbar i en annan, flyger mellan jobbet och hemmet.
– Globala släktband: familjemedlemmar kommer i större utsträckning att bo utspridda i världen och släktingar tar flyget för att besöka dem.

Vidare kommer de tekniska innovationernas närvaro blir märkbar i resans alla delar, från bokning och check in, till senare på flyget och bagageutlämningen. Fenomenet kallas teknikens humanisering och förklarar hur tekniken i framtiden är intuitiv och kan förutspå och tillgodose resenärernas unika behov.

Bland den nya teknik som förutspås finns RFID-märkningar av resenärer och deras bagage, streckkodstekniken ska förenkla incheckning och bagageutlämning. Vidare köper resenärerna biljetter från robotliknande självbetjäningskiosker i framtiden och säkerhetskontroller förenklas med hjälp av de nya ID-handlingarna som innehåller biometriska fakta och uppgifter om resenärens resväg.

Vi kan bara hoppas att det fortsätter vara billigt…😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: